آنچه باید قبل از خرید دوربین های ضد انفجار بدانید

خرید دوربین های ضد انفجار

آنچه باید قبل از خرید دوربین های ضد انفجار بدانید

سالیان متمادی است که دوربین مداربسته و نظارت تصویری نقش مهمی در حفاظت از بخش های مختلف صنایع، از دولتی تا خرده فروشی و آموزشی ایفا می کند. اما باید توجه کرد در برخی مکان ها مثل مراکز صنعتی، استفاده از هر دوربینی امکان پذیر نیست و تنها دوربین های ضد انفجار گزینه مناسبی برای آنها است.

باتوجه به اینکه در نظارت تصویری، دوربین هسته اصلی است که به عنوان یک شاهد فیلمبرداری می کند، کیفیت و قدرت آن از هر جهت مهم است. در محیط های خشن مثل نیروگاه ها وکارخانه جات، احتمال وجود مواد منفجره یا گاز در فضا زیاد است. این در مورد تاسیسات نفت و گاز که به سه بخش بالایی (دکل حفاری و سکوهای استخراج نفت)، بخش میانی (جاییکه نفت از طریق لول های هزار متری منتقل می شود) و بخش پایینی (پالایشگاه هایی که نفت خام را به مواد قابل استفاده تبدیل می کند) تقسیم می شود، نیز صدق می کند. در تمام این مراکز و حتی مراکز دیگری همچون نظامی ها، سیاسی ها و مراکز تجاری با گرید امنیتی بالا مثل بانک، خطر انفجار بسیار محتمل و بالاست.

این چنین اماکنی به دلایل مختلف از نظارت بر سنسورها و تجهیزات تا نظارت بر مناطق نگهداری مواد خطرناک و پرریسک و همینطور نظارت بر کارمندان و افراد، نیاز به دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری دارند و طبیعتا بخاطر ریسک بالای محیطی دوربین های ضد انفجار در آنها باید نصب شوند.

لازم به ذکرست، نیاز به این نوع دوربین ها بیش از پیش بالا رفته و رشد بازار آنها نیز در سرتاسر دنیا محسوس است. طبق گزارشAllied Market Research پیش بینی می شود، بازار جهانی تجهیزات ضد انفجار با نرخ رشد ۹٫۳ درصد تا سال ۲۰۲۲ به رقم ۸٫۲ بیلیون دلار آمریکا برسد. این گزارش تحت عنوان “رشد قابل توجه سیستم های نظارتی و مانیتورینگ در بخش تجهیزات ضد انفجار” منتشر شد.

 

قبل از خرید به چه نکاتی توجه کنیم؟

خب چه چیزی باعث می شود، دوربین ها ضد انفجار شوند؟

دروبین های ضد انفجار اساسا طبقه بندی شده اند، با مواد ضد جرقه پوشانده شده اند، امکان احتراق در داخل آن ها نزدیک به صفر است، محفظه آلومینیومی یا فولاد ضدزنگ دارند و مورد تایید استاندارهای بین المللی هستند.

شکل ظاهری:

هنگام انتخاب یک دوربین ضد انفجار، نکات مهمی است که باید مد نظر قرار داده شود. یکی از آنها استایل یا همان شکل دوربین است که مثلا بالت باشد یا دام یا PTZ. شکل دوربینی که انتخاب می کنید به نوع نظارتی که مد نظر شماست بستگی دارد. دوربین دام یا بالت ضد انفجار برای نظارت های عمومی انتخاب خوبی هستند. زاویه دید آنها محدود است اما از دوربین های PTZ سبک تر و ارزان تر هستند. دوربین های PTZ قابلیت های مانیتورنیگ بیشتری ارائه می دهند، دامنه دید آنها وسیع تر است و کارامدی یک دوربین آن به تنهایی هم بالاست. بسته به موقعیت و کاربرد، می توان از محفظه و پایه های دوربین ضد انفجار استفاده کرد تا ناحیه تحت پوشش را بهینه کرد. پایه ی مناسب کمک می کند تا در حالیکه دوربین را در جایی مناسب و دور از دسترس افراد و تجهیزات نصب کرده اید، پوشش تصویری کامل محوطه را نیز از دوربین دریافت کنید.

محفظه:

محفظه ها به گونه ای طراحی شده اند که بدون آنکه محیط اطراف خود را شعله ور ساخته و یا به آن آسیبب رسانند، برای تحمل انفجار داخلی گازهای بخار های قابل اشتعالی که ممکن است به آن ها وارد شوند مقاوم باشند.

لذا نه تنها این محفظه ها باید مقاوم باشند بلکه ضروری است که کلیه قطعات متصل شده به آن ها نظیر لولای در پوش و ورودی کابل ها به قدری محکم، مقاوم و بدون نفوذ وصل شده باشند که آن ها همان مشخصات فوق الذکر را داشته باشند. این محفظه ها در کارخانه های سازنده تا ۴ برابر فشار انفجار آزمایش می شود.

ضمناً این محفظه ها به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام انفجار در داخل آن ها حرارت بوجود آمده بر روی کلیه سطوح خارجی بطور یکنواخت پخش شود تا از اشتعال و یا انفجار گازهای موجود در محیط مستعد خطر اطراف محفظه جلوگیری شود. وجود یکنواختی امواج و عدم وجود سطح تیز و مثلثی شکل روی این محفظه ها از اهمیت بالایی برخوردار است .

یک محفظه ضد انفجار ایده آل نباید هیچ گونه اتصالی غیر از محل های ورود کابل به آن داشته باشد. چنانچه امکان داشت درپوش محفظه به آن جوش شود، نصب آن بسیار ساده انجام می شد و محدودیت های طراحی برای سازندگان بوجود نمی آورد، اما این کار عملی نیست زیرا بسیاری از دستگاه های برقی داخل محفظه ها نیاز به تعمیر پیدا می کنند و لذا برای دسترسی به آنها باید محفظه قابل باز شدن باشند. در ابتدا این نوع محفظه ها را بصورت پیچی می ساختند اما این امر مستلزم آن بود که محفظه ها به شکل گرد یا استوانه ای ساخته شوند و همیشه امکان پذیر نبود. زیرا بسیاری از تجهیزات داخلی این دستگاه ها به صورت چهارگوش می باشد. برای تضمین استحکام در پوش محفظه ها می بایست با تعداد زیادی از پیچ ها به بدنه متصل شود، به نحوی که در پوش در مقابل انفجار داخلی تاب بر ندارد و ترک نخورد و اتصالات آن به بیرون پرتاب نگردد، تعداد پیچ های نگهدارنده با توجه به حجم محفظه ها تغییر پیدا می کند که بتواند تحمل لازم در برابر فشار های احتمالی را داشته باشند به همین دلیل این محفظه ها بسیار حجیم و سنگین هستند. پیچ های نگهدارنده می بایست از استحکام کششی بالایی برخوردار باشند و سر آنها به صورت مثلثی برجسته یا شش گوش فرو رفته باشند، که برای باز کردن نیازمند ابزار خاصی باشند.

استاندارد:

خوب است از استانداردهای دوربین های ضد انفجار نیز آگاه باشید. این استانداردها شامل کلاس UL’s و استاندارد تقسیم بندی محصولات برای محل های خطرناک مثل الزامات دستورالعمل EU’s ATEX می باشد.

  • UL: استاندارد UL (underwriters laboratory)، صد و بیست سال پیش به منظور تست محصولات در آمریکا پایه گذاری شد و جزء معدود شرکت هایی است که اجازه فعالیت از جانب اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای ایالات متحده آمریکا (OSHA) کسب کرد. امروزه استاندارد  UL به عنوان یک استاندارد جهانی با بیش از ۱۲۰ مرکز بازرسی از ۱۰۲ کشور جهان مشتری دارد. اغلب برای اطمینان از تولید محصولاتی که گواهی UL دریافت کرده اند، بازرسان این شرکت، چندین بار در سال به واحد تولیدی مراجعه کرده و محصولات را تست می کنند. این استاندارد در ۵ زمینه مختلف از جمله محیط زیست، بهداشت و حیات، ایمنی و پروژه های دانشگاهی به صورت تخصصی فعالیت می کند. نشان استاندارد UL روی هر محصولی، نشانی معتبر در سراسر دنیا محسوب می شود.

بررسی و آزمایش ایمنی هر گونه محصول امنیتی از جمله دوربین های مداربسته، خدمات آتش نشانی، تجهیزات کنترل آتش سوزی، گاوصندوق، سیف باکس و… زیر مجموعه UL امنیتی قرار دارد. بسته به نوع ایمنی مورد نظر مثلا ضد آب، نسوز، ضد سرقت یا … تست شده و در صورت کسب تاییدیه، طبق درجه بندی استانداردهای UL، طبقه بندی خواهند شد.

در سیستم UL، کلاس I مربوط به گازهای مشتعل، بخارهای قابل اشتعال ناشی از مایعات و بخارات قابل احتراق ناشی از مایعات است. کلاس II غبارهای احتراق پذیر و کلاس III فیبرهای قابل احتراق را در بر می گیرد. بخش ۱ تجمع گازهای اشتعال پذیر، بخار مایعات اشتعال پذیر را که در شرایط عملیاتی نرمال وجود دارند نشان می دهد و بخش ۲ به موادی که در شرایط عملیاتی نرمال وجود ندارند مرتبط است.

  • ATEX: بمنظور یکسان سازی شرایط ساخت و آزمایش تجهیزات مناسب فضاهای طبقه بندی شده در اروپا، پارلمان اتحادیه اروپا دستورالعملی به نام استاندارد اتکس ATEX تعیین و تدوین کرده است. این نام از حروف اول عبارت AtmosphereExplosible در زبان فرانسه مشتق گردیده است.پ

دستورالعمل فوق الذکر که در راستای خط و مشی هایCENELEC تهیه گردیده مقرر داشته است که از اول جولای سال ۲۰۰۳ تجهیزات از نوع  Exمی باید طیق مشخصات مندرج در این دستورالعمل ساخته و آزمایش شوند و گواهی تطابق با این دستورالعمل را داشته باشند.
بعد از تاریخ مزبور تجهیزاتی که گواهی از نوع ATEX را نداشته باشند مجاز به استفاده از علامت اتحادیه اروپا (CE) نخواهند بود و در نتیجه قابل عرضه در بازار صنعتی اروپا نمی باشند. ATEX محصولاتی را که در سکوهای استخراج نفت در دریا، کارخانه جات پتروشیمی، معادن و کارخانه جات آردسازی به کار می رود تحت پوشش خود قرار داده است. دستورالعمل ها نیز الزامات و نیازهای ایمنی و سلامتی و شیوه های ارزیابی انطباق را قبل ازینکه محصولات به بازار عرضه شوند، معین می کند.

جالب است بدانید، دوربین های تولیدی mna  از تکنولوژی روز   در دوربین مداربسته استفاده می کند و با دستگاه های ذخیره ساز MNA نیز سازگار می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت www.MNA.ir  مراجعه و یا با شماره تلفن  ۸۸۵۰۱۴۵۵-۰۲۱ نمایید.

 

موتور جستجوی صنعت : https://kalasec.ir/

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *