کاربرد روشنایی در نظارت تصویری

کاربرد روشنایی در نظارت تصویری

با ادامه و رشد روند به کارگیری سیستم های نظارت تصویری در موقعیت های متعدد و مختلف، نیاز مبرم به روش نور دهی مناسب مهم تر از قبل به نظر می رسد.

نور و روشنایی از زمان دوربین های آنالوگ تا IP، یک مساله مهم هنگام انتخاب و نصب دوربین ها بوده است. نور نقش بسیار مهمی در خوب و مناسب کار کردن سیستم دارد و تکنولوژی های روشنایی نیز پا به پای تکنولوژی تصویر برداری پیشرفت داشته است.

 

نور نئون یا فلوئورسنت یا LED؟

با نیاز به گسترش کاربردهای نظارت ویدئویی، نیاز به تامین روشنایی مناسب نیز اهمیت دارد. آموزش فروشندگان در چگونه استفاده کردن از LED برای کارکرد درست سیستم نظارت ویدئویی بسیار اهمیت دارد چرا که: بیشتر جرم ها در شب اتفاق می افتند و بیشتر دوربین ها نیز به نور نیاز دارند، این نیاز در مورد دوربین های IP و مگاپیکسل و با توجه به اینکه معمولا نور خیابان و سیستم روشنایی خیابان در شب برای ثبت تصویر کافی نیست، بیشتر خود را نشان می دهد.

انواع مختلفی از روشنایی وجود دارد: لامپ های حبابی نئونی، لامپ های فلوئورسنت و LED (دیود تابنده نور). در اینجا خلاصه ای از این انواع برای آشنایی مختصر آورده می شود.

 

روشنایی LED :

بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازدهی دارند و فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد آن به گرما تبدیل می شود. هزینه زیادی ندارند و طول عمر بسیار بالایی دارند و نسبت به لرزش حساسیت کمی دارند. LED ها باعث صرفه جویی عظیمی در هزینه ها می شوند. بر اساس شیوه تابش LED برای هر تابشگر در طول سال می توان صرفه جویی قابل توجهی را پیش بینی کرد.

مزایای LED

در سال های کوتاه گذشته، روشنایی LED به خوبی جای خود را در میان کاربرد های سیستم های امنیتی پیدا کرده است. تغییر رویکرد گسترده ای در ابعاد جهانی از لامپ های حبابی به لامپ های LED به دلایل موجهی وجود دارد. بر خلاف لامپ های حبابی و هالوژن، LED ها ۸۰ تا ۹۰ درصد بهینه تر هستند. هزینه کارکردشان بسیار پایین است و عمر آنها بسیار زیاد است (تا ۱۰ سال).

LED کیفیت تابشی عالی ای دارد و هیچ نقطه تاریک یا روشنی در طیف نوری منتشر شده از آن وجود ندارد. قدرت هدف گیری واقعی آنها نیز بهتر است. بر خلاف لامپ های حبابی یا نئونی که هزینه زیادی به جا می گذارند، پرمصرف ترین انواع LED ها کمتر از ۱۰۰ وات مصرف می کند.

مزایایی دیگر آن شامل: عدم نیاز به نگهداری، شروع به کار فوری بدون نیاز به زمان گرم کردن و ایده آل بودن برای محیط های سخت می باشد. همچنین انعطاف پذیری بیشتری در مورد نصب و نگهداری این لامپ ها وجود دارد.

 

تابش مرئی در برابر تابش نامرئی

تابش نامرئی به تابش فروسرخ (IR)گفته می شود که برای چشم انسان قابل دیدن نیست و تنها برای دوربین های سیاه و سفید و شب/روز واقعی قابل تشخیص است. نور بر حسب نانومتر اندازه گیری می شود و گستره تغییرات طول موج فروسرخ بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نانومتر است. فروسرخ یا نور نامرئی منبع ایده آل تابش برای دوربین های امنیتی است چون نوع کاملا پوششی از تابش است.

                                                                                                          شکل:روشناییIR نظارت کامل در تاریکی را فراهم می کند.

 نور مرئی به نور سفید می گویند. این روشنایی برای کمک به دوربین های مداربسته به کار می رود و شبانه روز تصویری رنگی ارائه می دهد. مزایای این نور شامل امنیت بالاتر، محیط دلپذیر، تامین نور نه فقط به منظور امنیت بلکه برای مصرف کاربر می باشد.

شکل:‌نور سفید استفاده از دوربین های رنگی را ممکن می سازند.

 

چگونه روشنایی مناسب تصویر را تشخیص دهیم؟

زاویه تابش باید با زاویه لنز/دوربین مچ باشد. جدول زیر زوایای FOV برای لنز های مختلف را نشان می دهد.

 

شکل: زوایای FOV برای لنز های مختلف

برای انتخاب تابشگر مناسب، زاویه تابش مورد نیاز را انتخاب کنید، سپس فاصله تابش مورد نظر را انتخاب نمایید (بر حسب فوت یا متر) و به خاطر داشته باشید هرچه زاویه افزایش داشته باشد فاصله کاهش پیدا می کند.

تامین نور برای دوربین های PTZ معمولا برای متخصصان CCTV چالش برانگیز است، چون سیستم تابنده نمی تواند همراه با دوربین حرکت کند. تابشگرهای با زاویه باز که حدود ۱۲۰ درجه پوشش می دهند را در نظر بگیرید. بنابراین با ۳ تابشگر می توان پوششی ۳۶۰ درجه ایجاد کرد.

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *