دوربین مداربسته می تواند فرشته نجات سالمندان شود

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته می تواند فرشته نجات سالمندان شود

به لطف آخرین دوربین های مجهز به هوش مصنوعی، امکان تشخیص زودهنگام زمین خوردن سالمندان در خانه های نگهداری سالمندان در سراسر دنیا و حفظ جان آنها فراهم شده است. وقتی در کودکی شروع به راه رفتن می کنیم، زمین خوردن بخشی طبیعی ازین فرایند رشد محسوب می شود. اما همین زمین خوردن در سالخوردگی ممکن است موجب مرگ شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، زمین خوردن دومین علت مرگ و میر تصادفی در همه جای دنیاست و برای سالمندان ریسک زمین خوردن بطور خاص بالاست. تحقیقات نشان می دهد، سالانه یک چهارم افراد سالمند بالای ۶۵ سال زمین می خورند و یک پنجم این تعداد دچار صدمات جدی مثل شکستگی لگن یا سر می شوند. و باید بدانید که تنها یکبار زمین خوردن، امکان زمین خوردن های مجدد را در این افراد ایجاد می کند.

چالش های تشخیص زمین خوردن به روش سنتی

سازمان ها و مراکزی که وظیفه نگهداری سالمندان و افراد ناتوان را برعهده دارند، مثل بیمارستان ها و خانه سالمندان و یا هر سازمان و ارگانی که به دلیل شرایط محیطی و جوی خطر افتادن افراد در محیط وجود دارد، باید گام هایی را برای پیشگیری از افتادن و همچنین روش هایی برای اقدامات سریع پس از رخداد حادثه انجام دهند. در حال حاضر، مشکل اینست که روش های نظارت بر این افراد همچنان پرریسک است.

سرعت عمل در تشخیص به موقع زمین خوردن و رسیدگی سریع به فرد امری حیاتی در نجات جان آن فرد محسوب می شود. طی سال های اخیر، افراد سالمند و کم توان از تجهیزات هشداردهنده شخصی که نیاز به فشردن دکمه برای اعلام خطر دارند، استفاده می کرده اند. اما ایرادهای فراوانی به این تجهیزات وارد است. به عنوان مثال این وسیله باید پوشیده شود مثلا به گردن یا مچ انداخته شود که این برای افرادی که آلزایمر دارند و یا معلول ذهنی هستند، مشکل و اکثرا غیرقابل استفاده است. مشکل دیگر اینست که این وسایل همیشه باید کامل شارژ داشته باشند و باتری آنها نیز هرزگاهی عوض شود. بنابراین حفظ و نگهداری آنها برای فرد آسان نیست. از همه مهم تر فشردن دکمه آنها هنگام حادثه است که اگر فرد بیهوش شده باشد و یا امکان حرکت در آن لحظه را نداشته باشد، عملا کارایی این دستگاه ها زیر سوال می رود و استفاده از آنها بیهوده است.

 دوربین های تشخیص افتادن : همیشه روشن و سریع

اخیرا، دوربین های AI جدید که از یک الگوریتم مخصوص برای نقطه گذاری و تشخیص فرد افتاده برروی زمین استفاده می کنند و سریعا آلارم می دهند، بدین منظور به بازار عرضه شده اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.

به گفته برخی شرکت ها همچون هایکویژن، روز به روز بر تعداد مراکز درمانی و نگهداری که از دوربین های تشخیص زمین خوردن استفاده می کنند، افزوده می شود. این دوربین های هوشمند از هوش مصنوعی برای تشخیص سریع فردی که زمین می خورد بهره می برند و به سرعت به روش های از پیش تعیین شده آلارم می دهند.

الگوریتم تشخیص افتادن

یک دوربین هوشمند تشخیص افتادن، مدام در حال اسکن و نظارت بر محل تعیین شده است، و براساس قد افرادی که در دامنه دیدش قرار می گیرند تشخیص می دهد که فرد همچنان ایستاده یا نشسته است و یا نقش بر زمین شده است. اگر فرد مورد نظر زیر یک ارتفاع مشخصی حرکت کند و برای یک مدت زمان معین در یک محدوده بماند، دوربین این را زمین خوردن تشخیص می دهد و سریعا هشدار می دهد.

دوربین های تشخیص زمین خوردن چند ثانیه بعد از حادثه آلارم می دهد. دوربین ها می توانند در جایی مثل رستوران، لابی، محوطه بیرون مخفیانه نصب شوند تا جان افراد را از خطر مرگ نجات دهند. علاوه براین دوربین ها علت زمین خوردن را به کاربر نشان می دهد و این امر در علت یابی، بهینه سازی موارد ایمنی و تشخیص خطرات مختلف برای افراد و پیشگیری از زمین خوردن آنها در آینده نیز موثر واقع می شود.

با همه این توصیف های هیجان انگیز متاسفانه هوش مصنوعی اغلب تحت تاثیر اخبار منفی منتشره در رسانه ها است و حتی در فیلم ها هم به عنوان یک تکنولوژی ترسناک به تصویر کشیده می شود. این در حالیست که این تکنولوژی به هزاران روش مختلف از مردم سراسر دنیا در کار و زندگیشان محافظت می کند.

 

 

موتور جستجوی صنعت : https://kalasec.ir/

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *